INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Thursday, April 18, 2013

kisahku



assalamualaikum…
hari nie rase nak cerite macam mane diri ini amat berminat untuk memakai purdah atas permintaan sorang adik comel…hihi..bru perasan selama nie tulis pasal purdah je, tapi tak penah cerite macam mane hati ini boleh terdetik untuk memakai purdah…

niat untuk memakai purdah dah lama tersingkap di hatiku…setiap kali melihat wanita memakai purdah, rase bahagia sangat..sebab mereka nie bagiku amat berani membuat sebuah perubahan dalam hidup mereka.walaupun setiap perubahan itu banyak cabaran dan dugaan yang perlu ditempohi..BERANI DALAM BANYAK ASPEK…BERANI MEMBUAT KEPUTUSAN…BERANI UNTUK BERHADAPAN DENGAN ORANG SEKELILING..BERANI UNTUK MENGUBAH SESUATU YANG LEBIH BAIK..BERANI UNTUK MENANGGUNG RISIKO PERUBAHAN YANG DILAKUKAN..

HASRAT HATI
Diri nie telah jatuh cinta kepada sehelai kain kecil itu bila dapat bersua dengan seorang adik yang memakai purdah di hari perkahwinannya..bila hadiri majlis tu, rase lain sangat..sebab selama nie aku hnya boleh lihat gmbar2 orang yang memakai purdah…cantik sangat tgk2 mereka2 nie pakai purdah..tambah2 aku bukan dikelilingi orang yg memakai purdah..di kampong ku jugak tak de orang yang memakai purdah. Masa bertemu dengan adik nie, aku rase suaminya amat bertuah sebab bukan semua orang boleh melihat kecantikkan adik tu..aku penah jumpe adik nie seminggu sebelum die berkahwin, masa tu die tak memakai purdah..perbezaan antara memakai purdah dengan tidak memakai purdah amat berbeza bgi ku..sbb memakai purdah pandangan lebih terjaga dan kecantikkan hnya dapat dilihat oleh suami dan keluarganya bukan untuk tatapan orang lain
Hasrat hati memang dah lame nak pakai kain kecil itu..tapi, dulu kite selalu fikir..nak pakai purdah kene purdah hati dulu..bila itu yg saya cakap dan fikir…ada seseorang tegur saya..tak kan nak tunggu hati cukup dipurdah baru nak berpurdah..sampai bila2 tak kan jadi kenytaan..so saya ubahla, pakai purdah akan menyebabkan hati kite akan sikit-sikit terpurdah…dan itu lah kenyataan nye..bila dah pakai purdah, bru ku tahu betapa hati ini terpurdah dengan sendirinya..sbb dengan pakai purdahla, diri ini terdidik untuk menjadi lebih baik. Terima kasih sangat kat awak yang tegur saya dan selalu nasihat kat saya yg banyak kekurangan ini.

PERTEMUAN DEMI PERTEMUAN
SEJAK HATI TERJATUH CINTA DENGAN PURDAH, ALLAH telah mengirimkan hamba Allah yang menyebabkan diri ini sangat berharap untuk di jadikan kain kecil ini pemakaian ku sehingga akhir hayatku. Setelah hati amat berminat dengan kain kecil itu, aku sering terserempak dengan wanita2 berniqab. Ketika hati telah jatuh cinta dengan purdah, aku sering ditemukan oleh Allah dengan wanita yg berniqah. Ketika pulang cuti semester, semasa menunggu bas di KL untuk pulang ke Pahang..aku telah bertemu dengan seorang niqabis nie..semangat aku melihat dirinya yang solat bersejadahkan purdahnya..sebab pada masa tu surau sangat terhad dan telekung dan sejadah pun kurang..bila die masuk nak solat, semangat aku pandang.( SETIAP KALI MELIHAT ORANG BERPURDAH, ITULAH AKU SUKA SANGAT PANDANG PENUH RASE) dalam hati, semoga suatu hari nnt aku jugak seperti niqabis ini.

Dengan izin ALLAH juga, bnyak kali aku bertemu dengan orang2 yg memakai purdah..time keluar dengan kawan2 rumah, time tu nak beli barang nak main masak2..hihi..time dalam pasaraya tu, aku terserempak dengan seorang akak yg berpurdah bersama suami yg pakai jubah dan ditemani anak2 kecl mereka..time tu punya la semngat aku tgk, maklum la pasangan bahagia dihadapan mata..bukan selalu berpeluang melihat psangan berpurdah bersama suaminya.(PANDANGAN PENUH PERASAAN)..

BANYAK KALI JUGAK PERJUMPA DENGAN PARA NIQABIS YANG COMEL+SWEET..

DOA
NIAT YANG TERPENDAM AKU IRINGIN DENGAN DOA..aku selalu berdoa supaya aku memakai purdah hanya untuk mendapat keredhaan Allah…aku jugak amat berharap supaya semua orang dapat menerima perubahan yang aku lakukan..aku jugak berharap sangat supaya aku dapat istiqamah memakai purdah nie..bukan mudah untuk melakukan sebuah perubahan,…alhamdulillah, aku punyai kawan2 yang bnyak membantu dan memberi semangat kepada diri ini.

KATA-KATA YANG AKU PEGANG KUAT DAN SERING MEMBERIKAN SEMANGAT KEPADAKU

SAYA  PAKAI JUBAH SEBAB SAYA NAK ALLAH SAYANG SAYA..
SAYA  PAKAI TUDUNG LABUH SEBAB SAYA NAK ALLAH CINTA SAYA..
SAYA NAK PAKAI PURDAH SEBAB SAYA NAK ALLAH JAGA SAYA DARIPADA PANDANGAN MANA-MANA LELAKI..

SAYA NAK ALLAH SAYANG SAYA..

PERMULAAN BERPURDAH
Mula berpurdah bila bertemu ibu kepada seseorang…..siapakah?...biarlah rahsia..lepas jumpe tu, minggu tu jugak aku memakai purdah..hihihi..niat yang terpendam akhirnya terlaksana jugak..walaupun dah lama nak pakai, tapi minggu itulah aku mendapat kekuatan untuk memakainya..bukan semua orang yang Allah pilih untuk dibukakan hati untuk memakai purdah..semoga hati ku kuat untuk masa2 akan datang..seperti mana kali pertama aku memakai purdah ini jugak..seorang ibu yang bnyak bagi nasihat berguna untuk ku..insya Allah saya akan berusaha untuk menjadi yang terbaik..


P/S: baru perasan terpanjanglah pulak ceritanya..TAK TAU LA TERJAWAB ATAU TIDAK PERSOALAN SEORANG ADIK KEPADA SEORANG AKAK YANG SERBA KEKURANGAN INI..


3 comments:

  1. salam . . terjawab dh soalan . . terima kasih akk syg . . teringin nk pkai jgk tp tk thu ble mmpu pkai . . cuma sehelai kain kecil tp mmerlukan smgt yg tinggi .

    ReplyDelete
  2. akak tak pastilah terjawab ke tidak..hihhii..tapi lepas pakai purdah pun bnyak kisah nye...tapi keterujaan akak terhadap orang yg pakai purdah nie tetap sama lepas dan sebelum akak pakai purdah..lagi bnyak bertemu dngan orang2 berniqab..

    ReplyDelete
  3. hehe . dh terjwb la akk .
    wlpn hnya sehelai kain kecil , tp byk kisahnya kn kak . .
    hehe .

    ReplyDelete