INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Sunday, April 28, 2013

WALAU JAUH KU PERGI JUA


assalamualaikum..

Alhamdulillah, hari nie berkesempatan menghadiri majlis walimah seorang rakan sekolah..kami sekolah sama sejak tingkatan 4 sehingga lah tingkatan 6..walaupun kami tidak pernah sekelas..tapi kami tetap baik, sebab sama2 duduk hostel..

27.04.2013 merupakan tarikh perkahwinannya, tapi aku hanya mengetahui tentang majlis pada 26.04.2013..pergi majlis tu pun tanda di rancng..aku bertanya kepada rakan2 ku, sama ada hendak pergi tak…klau sorang2 memang tidak la jawabnya…tambah2 tak tau rumah n jalan ke sana..
Alhamdulillah, dua orang kawanku ingin pergi..tak dela bosan sangat drive kereta..sepanjang perjalanan kami borak2la..maklumlah lama tak jumpe..biar pun lame tak jumpe, tak de pun yang berkata ape2 dengan perubahan yang aku lakukan..almaklumlah, dah lama tak jumpe mereka..bnyak cerita yang dikongsi..aku dengan kawan ku nie (nisah) pergi dari jerantut..walaupun lame dah tak gie umah die..alhamdulillah aku masih ingat jalan untuk pergi kesana..setelah mengambil rakanku itu..kami pun bergerak pergi beli hadiah..sebab tak beli lagi hadiah untuk kawanku yang khwin tu..selalu nya, klau beli hadiah…ada orang tolong balutkan..tapi kami nie sangat bertuah sebab tak de pekerja untuk balutkan hadiah..so, kami pun balut je la sediri kat situ…hihi..

Lepas kami beli hadiah, kami pun terus bertolak ke rumah kawan ku sorang lagi..rumah die kat bukit nikmat..aku ingatkan rumah die dekat je..rupe2nye jauh jugak..tapi tetap seronok sebab aku dapat melihat sekolah agama yang telah mengubahku sehingga sekarang..sekolah itulah, yang mengenalkan aku dengan sehelai tudung labuh..alhamdulillah, sangat bersyukur walaupun hanya sempat lalu depan sekolah itu, teringat kembali kenangan berada di situ walaupun hanya sekejap berada di situ..aku hanya bersekolah disitu selama 3 bulan sahaja..lepas tu aku bertukar ke sekolah menengah biasa..disebabkan aku telah mengenali makna sehelai tudung labuh ketika itu..aku masih bertudung labuh walaupun telah bertukar ke sekolah harian biasa..dalam kelas, hanya aku seorang shaja yang memakai tudung labuh..tapi, aku masih ada kawan2 yang memakai tudung labuh, walaupun mereka kelas lain..kawan2 ku yang bertudung labuh tu kelas bahasa arab…adalah jugak geng pakai tudung labuh..

Semasa mencari rumah kawanku yang ingin berkahwin tu, kami telah kesesatan di dalam kawasan jengka..hihiihi..pusing2, sampai jumpe jalan mati…lepas tu, kami pun tnya la dua orang budak perempuan rumah pengantin..tapi diorang tak tau pun ada kenduri..yang kami dalam kereta nie, dah marah2 sebab tak langsung papan tanda ke majlis tu…yang adanya, benda2 orang berkempen..kami pun cakap la kat adik yang kami jumpe tu, tau tak kat mana masjid dengan dewan besar..sbb rumah kawan ku yg nak kahwin tu, dekat je dgn masjid dan dewan besar..pastu adik2 tu pun tunjukkan kami jalan ke sana..


Alhamdulillah, akhirnya..sampai juga kami ke majlis tu..sampai sahaja kami disana..aku kelihatan begitu pelik dikalangan orang yg datang kerana aku memakai purdah..aku seperti biasalah, buat macam tak de perasaan la…dah tau dah, mesti orang pandang pelik je..sampai je kami terus makan, sebab waktu tu pengantin tgh sibuk bergambar..time tengah makan, ramai yang memerhati..mungkin nak tgk orang pakai purdah makan kot…aku nie dah la pemalu, so tambah sopanla aku makan..tak de la bnyak sgt aku makan, sbb time kat umah, aku dah makan nasi…masa kami sampai tu, kami tercari2 jugak kawan2 sekolah kami…cuma ada sorang je kawan kami yang kelihatan, bakal cikgu…die dtg dengan mak n ayahnya..awal la jugak die dtg..lepas makan, barula kawan2 yang lain dtg..ingat kan kami yang paling lewat..rupe2 nya ada lagi yang paling lambat…hiihi…kami pun bergambar bersama-sama..supaya dijadikan kenangan..ketika bersembang, bnyak la isu2 yang menarik dijadikan bahan gurauan kami..next time kenduri sape la pulak kan..sekarang masa untuk menerima kad jemputam kawan2..sebab aku masih lagi bergelar pelajar…


::semoga hubungan yang terjalan hanya kerana Allah::


Ukhuwwah itu indah kerana HIGHCLASS cintakan ALLAH..

Kata Imam Al-Ghazali, "Ukhuwwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya didalam doanya."

No comments:

Post a Comment