INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Thursday, March 31, 2011


... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami... . agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi... Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku... . Luputkanla....' Ya Allah... . Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan... . Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti... . Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya... Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang... . Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya... Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku... . kerana engkau maha mengetahui... Segala yang terbaik buat hamba Mu ini... Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku... Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran... Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh... .amin2..ya arabbal al amin.... *******

Saturday, March 26, 2011

video

Ya Allah, berikanlah kepadaku kemampuan untuk tetap mencintai-Mu dan mencintai orang yang cintanya kepada-Mu itu memberikan manfaat kepadaku disisi-Mu.

Ya Allah, apa yang telah Engkau berikan kepadaku berupa sesuatu yang aku cintai, jadikanlah ia sebagai kekuatan bagiku untuk menjalankan apa yang Engkau cintai.

Ya Allah, apa yang telah Engkau jauhkan dariku berupa sesuatu yang aku cintai, jadikanlah ia bagiku sebagai peluang untuk menjalankan apa yang Engkau cintai.

(HR.Tirmidzi)

Wednesday, March 23, 2011

^^KETIKA^^



"..Ketika aku mohon kekuatan, Allah mberikan aku kesulitan sehingga aku kuat....
Ketika aku mohon kebijaksanaan, Allah memberikan aku masalah untuk aku pecahkan &...
Ketika aku memohon surga, Allah menghujaniku dengan ujian-ujian untuk aku tempuhi &
Ketika aku memohon pengampunan dosa, Allah memberiku rasa sakit untuk aku bertaubat &
Ketika aku mohon kesejahteraan,Allah memberikan aku akal untuk aku berfikir &.
Ketika aku mohon keberanian, Allah memberikan aku bahaya untuk aku atasi &.
Ketika aku memerlukan cinta, Allah memberikan aku org yg bmasalah untuk aku tolong
Ketika aku mohon bantuan, Allah memberikan aku kesempatan
DAN KETIKA AKU TAK PERNAH MENERIMA APA YANG AKU MINTA..TAPI AKU TERIMA APA YANG AKU PERLUKAN...."

Allahu Rabbul izzati..
cukupkan kami dengan mencintaiMu,merasa dekat denganMu,menangisi hanya buatMu,mengharap hanya padaMu...
Engkaulah segalanya Ya Allah...
Engkau shaja pengubat segala-gala...
Kami teramat mahu untuk berada dalam pelukan kasihMu,untuk terus mengingatiMu dalam waktu duduk dan berdiri,tika berjalan mahupun berlari...
kuatkan ingatan kami denganMu dan niqmat kurniaMu yang tersangat BANYAK di sekeliling kami Ya Allah...
izinkan kami mensyukuri segalaNya....
izinkan kami melihat segala ciptaanMu sambil hati mengingatiMu dan segala kebesaran kurniaanMu Ya Allahu Robbi...
izinkan kami merasa cukup bahagia dgn MENCINTAIMU amin thumma aminnnnnnnn..
kerana Engkau menCUKUPKAN segalanya..
memBAHAGIAKAN segalanya..'kun fayakun'...
kerana itu,walau sakit,walau perit...hamba Allah itu bisa merasa bahagia..
kerana pelukan cinta dan kasihMu buat dia mengubat segala rasa..
Kau Sumber Utama Allahu Kabir..
dia bisa merasa begitu bila mana hati yakin dan meletakkan pergantungan hanya pada TALI ALLAH...
yakin AKHIRAT yang kekal abadi...
dan dunia bukan tempat untuk membuat nilaian ukuran yang tepat..
......perkongsian~Tautan Hati~

SeaNDaiNya AwaK TaHu...


Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan jatuh cinta,lelaki itu tidak semestinya punya segalanya tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia lemah, t...etapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah menyintai lelaki itu.Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itulah maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.



Andainya lelaki tahu..Apabila perempuan bercakap banyak, dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas, tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.Andainya lelaki tahu..Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah, itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya, tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, bukan untuk dirinya, tetapi untuk masa depan anda.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda, bukan bermakna dia tidak sayang..tetapi dia terlalu sayangkan anda dan masih mengangap anda anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian. Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. Naluri keibuannya sangat kuat. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.



Andai lelaki tahu..Apabila perempuan merajuk, jangan kata dia mengada-ngada. Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit atau hadiah sedozen, tetapi cukup dengan perhatian yang boleh buat perempuan rasa dihargai.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’, itu tidak bermaksud dia tidak menyintai tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, bukan hanya hadir dari kata-kata tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu, dia benar-benar maksudkannya. Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, jangan percaya kata-katanya kerana dia hanya mahu menguji kamu. Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. Selagi dia dengan kamu, percayalah, walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.



Andai lelaki tahu..Apabila perempuan menjadi degil, dia bukan bermaksud untuk menjadi degil tapi dia mahu melihat sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya. Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut. Andai kena caranya, jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.Andai lelaki tahu..Apabila perempuan berkata, “tolong tinggalkan saya!”, dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. Apabila dia kembali tenang, percayalah dia akan mencari anda semula. Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda. Perempuan sukar untuk mengawal perasaan. Dia terlalu emosional. Tapi dialah yang paling menyayangi anda dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.



Andai lelaki tahu..Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. Tetapi sekiranya mereka saling memahami, mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan . Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali. Di sebalik air matanya, tersimpan seribu satu kekuatan yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya. Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah tapi dia punya kekuatan tersendiri yang bisa menggoncang dunia dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya. Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyongkong anda dan membuatkan hidup anda lebih sempurna. Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu yang terbaik untuk anak2 anda.

Tuesday, March 22, 2011

AKu HanYa InsaN BiaSa


Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak.. Terima kasih kerana telah memilihku di antara ribuan bidadari di luar sana yang siap untuk kau pilih.. Padahal kau begitu tahu, aku hanya wanita biasa, yang sangat jauh dari sempurna. Kerananya ku ingin kau tahu, aku bukan wanita yang sempurna, aku begitu banyak kekurangan. Maka ketahuilah.. Kepadamu yang akan memilihku kelak.. Aku tak sebijak ibunda khadijah, kerananya ku ingin kau tahu, aku sering saja berbuat salah. Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku, jangan marah padaku, nasihati aku dengan hikmah, kerana bagiku kaulah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu.. Duhai kau yang akan memilihku kelak.. Ingatlah, tak selamanya aku dapat tampak cantik di matamu, ada kalanya aku akan begitu kusam. Mungkin kerana aku begitu sibuk di dapur, menyiapkan makan untuk kau. Maka aku akan tampak kotor dan berbau asap. Atau kerana seharian ku harus menjaga istana kecil kita, agar kau dan anak-anak kita dapat tinggal dengan nyaman dan sehat. Maka mungkin aku tak sempat berdandan untuk menyambutmu pulang bekerja.. Ataukah kau akan menemukanku dalam keadaan mengantuk saat mendengar keluhan dan ceritamu, bukan kerana aku tak suka menjadi tempatmu menumpahkan segala rasamu, tapi kerana semalam saat kau tertidur dengan nyenyak, aku tak sedetikpun tertidur karena harus menjaga anak-anak kecil kita yang sedang membesar, dan ku tau kau letih mencari rezeki untuk kami maka tak ingin ku mengusik sedikit pun lelapmu.. Jadi jika esok pagi kau mendapatiku begitu letih dan ada lingkaran hitam di mataku, maka tetaplah tersenyum padaku, kerana kau adalah kekuatanku.. Padamu yang menjadi nahkoda dalam hidupku kelak.. Ketahuilah, aku tak sesabar Fatimah, ada kalanya kau akan menemukanku begitu marah, menangis dan tidak kontrol, bukan kerana ku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa, aku juga perlukan tempat untuk menumpahkan beban di hatiku, tempat untuk melepaskan penatku, dan mungkin saat itu aku tak menemukanmu, atau kau begitu sibuk dengan pekerjaanmu, maka bersabarlah, yang ku perlukan hanya pelukan dan belaianmu.. Kerana bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku.. Ataukah ada kalanya tanganku akan mencubit dan memukul si kecil kerana lelah dan penatku di tambh rengekannya yang tak habis-habisnya. Sungguh bukan kerana ku ingin menyakitinya, tapi kadang aku kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan membentakku kerana telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu ku tau kau selalu menghargai semua yang ku lakukan untuk kalian, dan kau akan menemukanku menangis menyesali perlakuanku pada si kecil kita, dan aku akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang ku berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi.. Padamu yang menjadi imam dalam hidupku kelak.. Ketahuilah, aku tak secerdas aisyah.. Maka jangan pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arah-Nya, walau kadang aku begitu bebal dan bodoh, tapi jangan pernah letih mengajariku.. Jangan segan membangunkanku di sepertiga malam untuk bersamamu bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih.. Jangan letih mengingatkanku untuk terus bersamamu mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah.. Bimbing tanganku ke JannahNya, agar kau dan aku tetap bersatu di dalamnya. Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku.. Seiring berjalannya waktu, kau akan menemukan rambutku yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai keriput. Tanganku yang halus akan menjadi kasar.. Dan kau tak akan menemukanku sebagai wanita cantik, yang kau khitbah puluhan tahun yang lalu.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu.. Maka jangan pernah berpaling dariku.. Kerana satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan kian bercambah, iaitu rasa cintaku padamu..insyallah..Ketahuilah.. Tiap harinya, tiap jam, minit dan detiknya, telah aku lewati dengan selalu jatuh cinta padamu.. Maka, cintailah aku, dengan apa yang aku ada.. Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna.. Maafkan aku kerana aku bukan bidadari.. Aku hanya wanita biasa..

Saturday, March 19, 2011

BiArKaN KePaHiTaN ItU PeRgI....AgAr kEmAnIsAN mEnGiSi....(^_^)



Biarkan kepahitan itu pergi, agar kemanisan mengisi..
Biarkan kekecewaan berlalu, agar kegembiraan mewarnai..
Biarkan kegelisahan lenyap, jangan kita hilang semangat..
Biar penderitaan itu menyapa, agar kekuatan kita jana semula..
Biarkan diri ini derita, agar kita tahu kepahitan derita ini..
Agar aku sedar kesegsaraan ini..
Tak sama, bahkan hanya secebis..
Dari pederitaan Raslllah S.A.W..
Tuhan tidak sesekali menzalimi hamba-hambaNya..
Tapi manusaia yang menzalimi diri mereka sediri..
Cahaya, kelam, pahala, dosa,
Berupaya memilihnya..
Walau kadangkala tersasar, lantaran..
Pautan nafsu..
Namun peluang dariNya sentiasa ada..
Namun kasih dariNya sentiasa memayungi..

Diturunkan ad-din memperhalusi akal..
Dianugerahkan akal memperhalusi akhlak..
Dikurniakan akhlak mencantikkan pekerti..
Menjadi sebaik-baik ummat..
Tunduk sebagai hamba..
Berjalan sebagai khalifah..
Menyusuri kehidupan mencari sebutir permata ‘iman’..
Menyemai sepohon ‘taqwa’..
Agar dapat berteduh dari kepanasan ‘nafsu’..
Agar dapat berlindung dari angin hasutan ‘syaitan’..
Dalam mencari KEREDHAAN-NYA..

Friday, March 18, 2011

JANGAN MENCARI TERLALU SEMPURNA


BUAT PEDOMAN BERSAMA.

Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ...ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.
Begitulah juga ......... Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....


Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....


Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....


Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal. Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain Kamu juga yang akan MENYESAL....

Thursday, March 10, 2011

Kalau nak bidadari, di Syurga nanti...


Ummi - Mat, Ummi rasa dah sampai masanya untuk kau berumah-tangga

Mat - Mat ok aje kalau Ummi boleh carikan calon yang sesuai dengan Mat

Ummi - Ni biodata A, Ummi yakin dia sangat baik orangnya
Mat - Nampak ok tapi dia ni gempal sikitlah Ummi

Ummi - Seminggu Ummi cari calon ni, B macam yang Mat nak

Mat - Masya Allah, tapi B ni rendah pulak orangnya Ummi

Ummi - Nah ! Cuba tengok gmbar C ni, rasanya memenuhi citarasa Mat

Mat - Subhanallah, cantik tapi dia tak putihlah Ummi..

Ummi - Kau minat tak D anak Pak Cik Min tu, cantik, putih dan badan tak gempal

Mat - Mat nak macam tu tapi.... yang lebih lembut orangnya

Ummi - Ni E pulak, sebulan kawan Ummi carikan calon anak Ummi ni

Mat - Banyak ciri yng Mat suka tapi Mat nak kelulusan Professional lah Ummi

Ummi - Cuba kau tengok gambar F ni, baru lulus jurutera dari Australia pulak

Mat - Allah Allah...kalau dia ada sifat kepimpinan, Mat memang setuju

Ummi - ni pulak G, doktor muda Mesir & ada ciri-ciri ketua, lama dah Ummi cari

Mat - Masya Allah hebat, tapi dia tak hafal Qur'an lah Ummi

Ummi - Maaf Mat, Ummi tak ada banyak masa untuk cari calon yang kau nak

Mat - Cuba Ummi minta tolong abah carikan...

Ummi - Abang, cubalah abang carikan calon untuk Mat, anak kita yang memilih sungguh tu.

Abah - Calon yang macam mana dia nak?

Ummi - Dia nak seorang yang putih, cantik, tidak rendah atau tinggi, tidak gempal, lemah lembut, lulusan professional, berkarismatik dan ciri terakhir, mesti hafal Qur'an.

Abah - Ok lah sayang,abang ni kurang penyabar orangnya. Ayang pesan je pada Mat tu... kalau dia nak kahwin dengan bidadari, dia kena masuk syurga dulu...