INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Thursday, April 18, 2013

MASJID TENGKU MAHKOTA ABDULLAH JERANTUT + NIQAB



ASSALAMUALAIKUM…ALHAMDULILLAH, HARI INI KITA MASIH DIHIDUPKAN OLEH ALLAH, UNTUK TERUS BERIBADAT KEPADANYA DAN BERSYUKUR DENGAN NIKMAT YANG ALLAH BERIKAN KEPADA KITA.

KALI NIE, KITE NAK CERITA TENTANG KISAH DI MALAM JUMAAT DI SEBUAH MASJID DIRUMAH KU..

ALHAMDULILLAH, hari ini aku masih lagi berpeluang untuk pergi ke rumah ALLAH bersama dengan mak and abah tersayang…terima kasih YA ALLAH, kerana memberikan aku keluarga yg cukup memahami diri nie..walaupun masing2 penat kerja di siang hari, terima kasih kerana ALLAH telah memilih aku dan keluargaku untuk hadir ke masjid..


KISAH PERTAMA
Walaupun agak lewat sampai di masjid, tiba2 aku terpandang dua orang kanak-kanak berjalan di laluan masjid..dengan  masing2 membawa beg ..dalam beg tu sudah tentu telekung dan buku2 sekolah…sbb selalu aku tengok kanak2 nie, lepas solat diorang buat keje sekolah..dalam dua orang kanak2, yg menjadi tarikan untuk terus aku pandang adalah , salah seorangnya memakai purdah…dalam hatiku, kecik 2 lagi dah pakai purdah, semoga kanak2 nie terus memakainya sehinggalah ia dewasa..kanak2 nie tak kisah pun pkai, bukan sesetengah orang yang memandang purdah itu sesuatu yang pelik…tambahan pula, kanak2 nie kecik lagi, klau tak silap kanak2 nie baru sekolah rendah..sbb mak penah ngajar kanak2 nie..aku terus pandang kanak2 tu sampai masuk ke masjid..semoga dirimu kuat untuk terus memakai purdah..semoga dirimu seindah sehelai niqab yg dipakai..

KISAH KEDUA
SELESAI SOLAT MAGRIB BERJEMAAH,aku solat sunat di belakang sikit…tiba2 aku terpandang seorang niqabis yang baru sampai ke masjid untuk menunaikan solat magrib…mungkin niqabis nie, dalam perjalanan ke mana2..aku pun tak pasti…selesai aku solat sunat, aku tgk niqabis tu bersiap2 untuk keluar masjid…aku pun tengokla…rupe nye niqabis nie bawak motor sbb time tu die tgh pegang helmet…waa..agak teruja jugak, sbb tak penah lagi tgk niqabis naik motor..hihihi..aku pun terus je tgk…tiba-tiba kanak2 yg aku nampak pakai purdah tu, jumpelah dengan niqabis nie..aku ingat ape la kanak2 tu nak buat..rupe nya nak ambik gambar dengan niqabis tu..mungkin kanak-kanak nie nak jadikan inspirasi dieee kot untuk terus pakai purdah..niqabis tadi pun, layan je kanak-kanak tu…diorang pun bergambar...

KISAH KETIGA
SELESAI SOLAT ISYAK, aku keluar dengan mak untuk gie ke kereta abah..lepas solat tu, ada makan2 sikit kat masjid…klau tak silap aku, makan nasi lauk gulai ayam…abah gielah makan…mak dengan kwan mak gie makan jugak, mak ajak gie makan..tapi aku nie segan..so aku tunggu la kat kereta..sebelum gi kat kereta, sekali lagi Allah telah terserempakkan aku dengan seorang ibu yang mendokong anaknya juga memakai purdah..time tu si ibu nie mesti tengah menunggu en.suaminya…hiihihii..comel je si kecil yang didokongnya..hihii..dalam tgk semngat pandang kea rah si ibu, kaki ku nie terus je jalan..tak pandang kiri ke kanan dah..padahalnya, nak lintas jalan time tu…nasib baiklah aku tak kene langgar kereta..bertuah betul la ku nie..tu lah pantang Nampak orang pkai purdah..hihihi..aku perasan ada kereta, sebb ada silau lampu kereta…aku memang tak suka silauan lampu..sebb aku ada masalah mata sikit..tak boleh silau..so aku tak boleh la drive kereta waktu malam…mata sngat pedih klau kene silauan lampu..hihi..kdang2 pagi matahri nak naik pun mata nie susah nak focus waktu bawak kereta..

KISAH-KISAH NIE, SEMUANYA BERLAKU PADA MALAM YANG SAMA..18 APRIL 2013

ALHAMDULILLAH, ALLAH TEMUKAN AKU DENGAN ORANG2 YANG DAPAT MENGUATKAN SEMANGAT KU..SEMOGA PILIHAN YANG AKU BUAT MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH DAN HANYA ALLAH YANG TAHU APE YANG TERBAIK UNTUK KITA SEMUA..WASILAH DARI ALLAH BUAT KITA..ALLAH HANTAR ORANG-ORANG YANG BAIK UNTUK KITA UNTUK MEMBANTU KITA UNTUK MELAKUKAN PERUBAHAN





No comments:

Post a Comment