INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Sunday, March 24, 2013

Ujian adalah peningkatan darjat


Apabila HIJRAHmu ada yang mempersenda.
Apabila HIJRAHmu ada yang mencebik & menghina.
Lalu engkau merasa sedih dan tidak berdaya.
Ingatlah Allah SWT berfirman dalam Surah At-Taubah ayat 20 yang bermaksud:

"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta benda dan diri, mereka adalah lebih tinggi darjatnya pada sisi Allah SWT.Mereka itulah orang-orang yang mendapat kemenangan. "
Andai sebuah penghijrahan itu tidak di uji tiada manislah perjuangan menuju ...ke destinasi.Tidak akan kau rasa nikmat perjuangan membela & menjaga amanah hijrah yang di kurnia Allah SWT kepadamu.Jangan pernah letih untuk mengubah diri & ingatlah setiap sesuatu yang engkau lakukan baik/buruk tiada satu pun terkecuali dari pengetahuan Allah SWT.Maka,tatkala jalan terang sudah dihadapan,adakah kau rela terjerumus lagi ke lembah hitam sedangkan petunjuk dariNYA sudah terbentang.Jika engkau begitu,engkaulah penzalim itu.Ya Penzalim pada Tuhan & penzalim pada dirimu sendiri.
Ingatlah Allah SWT berfirman,

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapt seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. Mereka berdoa:

Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah.

Ya Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami.
(Surah Al-Baqarah: ayat 286)
Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhanku, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau. Engkau telah menciptakan diriku, aku adalh hamba-Mu dan telah berjanji untuk mentaati-Mu sebatas kemampuanku. Aku berlindung kepada Engkau dari keburukan hal yang telah ku lakukan. Aku mengakui semua nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku dan aku mengakui dosa-dosaku yang telah ku lakukan. Oleh kerana itu, ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa-dosa, selain Engkau. Amin Ya Rabbal Alamin.

# Ujian adalah peningkatan darjat atau satu tanda AMARAN.

No comments:

Post a Comment