INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Tuesday, March 19, 2013

JATUH CINTA


assalamualaikum...
hari nie cerite tentang pentingnya jatuh cinta kepada ALLAH..

Allah bagi hati dan perasaan kasih tu, sebenarnya sebagai suatu ujian. Allah nak tengok dan uji, sama ada dengan perasaan yang Allah beri itu, kita akan gunakan untuk jatuh chenta denganNya atau jatuh chenta dengan makhluk lain dahulu!Benar dalam hati ada taman. Benar dalam hati ada bunga. Namun taman itu perlu ditanam dengan benih-benih bunga chentaNya sebelum benih-benih bunga kechentaan pada yang lain!

Dari Anas r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: "Tiga sifat, barangsiapa mempunyai sifat-sifat yang berikut akan merasai kemanisan iman: Pertama, mereka yang mencintai Allah SWT dan Rasul SAW lebih dari segala sesuatu. Kedua, tidak mencintai seseorang kepada seseorang yang lain kecuali kerana Allah SWT. Ketiga, seseorang yang membenci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dia benci dicampakkan ke dalam api."

[Hadith Riwayat Bukhari]

Ya, ia satu ujian. Perasaan cinta ada suatu perasaan agung yang mulia. Maka perasaan sehebat itu sewajarnya disalurkan kepada Yang Maha Agung pula!

"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk Kami menguji mereka, siapakah di antaranya yang terbaik perbuatannya."
[al-Kahfi, 18:7] 

Terbukti, perasaan cinta yang terbit daripada hati itu hanyalah suatu ujian, untuk menilai siapa di kalangan kita yang lebih beriman! 

Maka saya ingin mengajak diri saya sendiri dan anda semua untuk kita sama-sama jatuh cinta berguling-guling dengan Allah dahulu, sebelum sesuatu yang lainnya. Kerana sesungguhnya kita punya terlalu banyak sebab dan alasan untuk jatuh cinta padaNya.

Allahlah yang memegang hati-hati kita. Dia juga yang memberikan rasa cinta. Maka selayaknya Dialah yang kita cintai dahulu.

Allahlah yang memegang hati-hati manusia yang lainnya. Maka sekiranya kita mahu mencintai mereka, cintailah Allah terlebih dahulu, kerana pasti Dia tidak akan mengecewakan kita.

Allahlah yang telah memberi sejuta satu nikmat kepada kita tanpa harga dengan percuma! Dan walau kita seringkali menjadi hambaNya yang derhaka, Dia tetap mengasihi kita sepenuhnya tanpa syarat mahupon denda! Nah, bukankah itu sudah cukup untuk menjadikan kita jatuh cinta..??

Allahlah yang menjadi tempat mengadu kita di kala hati berduka dan jiwa terseksa. Dia punya cara yang tersendiri untuk merungkaikan kegelisahan di hati dan keserabutan di kelapa. Dan kita sering berjumpa dengan ketenangan yang dicari dengan kita kembali kepadaNya. 

Dan Allah tinggalkan kita dengan ayat-ayat cintaNya yang penuh dengan sentuhan-sentuhan yang membasahkan jiwa. Dia turunkan ar-Rasul sebagai guru cinta kita semua. Aduhai, bukankah itu manifestasi agung kecintaan Dia kepada kita..?? 

Tidak cukupkah lagi sebab dan alasan untuk kita tidak menchentaiNya sepenuh hati kita..? Belum sampaikah masanya untuk kita mencurahkan segala isi hati dan kechentaan kita padaNya sebelum sesuatu yang lainnya..? Dan tidak malukah kita, betapa Allah menchentai kita sesungguhnya dan kita langsung tidak peduli untuk membalas chentaNya..??

"...Bila kamu mendekati AKu satu jengkal, Aku mendekatimu satu hasta. Bila kamu mendekati Aku satu hasta, Aku mendekatimu satu depa. Bila kamu datang kepada-Ku dengan berjalan kaki, Aku datang kepadamu berlari-lari."

[Hadith Riwayat Bukhari]

Allahu Allah. Senyum, air mata mengalir perlahan.

Cintailah manusia sepenuh hatimu, dan tidak mustahil kamu akan dikecewakan. Tetapi cintailah Allah sesungguhnya dan sepenuh perasaan, yakinlah, Dia tidak akan mengecewakan..!

No comments:

Post a Comment