INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Sunday, March 17, 2013

Bila peraturan tidak mengizinkan pemakaian purdah

Aku percaya ada segelintir si purdah kat IPTA atau kerja kerajaan yang tak boleh pakai purdah dilema dengan peraturan tu.

  Kalau orang tanya aku, aku jawab, ikut jela peraturan tu. Bukan bermaksud mengalah, tapi bagi aku benda macam ni kena ada tolak ansur. Asalkan dia tak kata kakitangan LANGSUNG tak boleh pakai purdah. Tu lagi naya.
 
  Dalam situasi aku sendiri pun, bila masih bergelar seorang mahasiswa di sebuah IPTA...alhamdulillah, di kampus ku, aku masih berpeluang untuk memakai purdah di kampus kecuali time lecturer mengajar...alhamdullilah, semoga aku terus dapat memakainya dan istiqamah dalam pemakaiannya di kampus.

  Bayangkan, kalau kita tolak ansur, tak pakai purdah time kerja. Pekerja-pekerja lain pun tak boleh cakap apa. Paling kuat pun cakap,

  “Eh, dia kat luar pakai purdah tau.”

  Tapi ayat tu normal la.

  Bayangkan, kalau kita tetap degil nak pakai. Bos bagi surat amaran, pekerja-pekerja pun ngomel,

“Dia ni tak faham bahasa ke? Purdah tu bukan wajib pun, sibuk nak pakai.”

  Kemudian si purdah dilabel ‘Si Degil’. And kalau ramai si purdah buat macam ni, maybe pihak atasan akan mula tapis untuk ambik si purdah sebagai pekerja. Tak ke naya semua orang? Dan bagi aku kalau nak pakai jugak, buatlah surat pengecualian. Guna jalan baik. Jangan memberontak, ikut kepala kita sendiri.
  Dalam situasi aku sendiri yang sedang praktikal di salah sebuah institusi kerajaan juga, aku tidak berpurdah..sbb kene mengikut peraturan ditempat aku berpraktikal..bagi ku, ikut sahaja peraturan yang telah ditetapkan...Bila seseorang membuka purdahnya, janganlah menganggap, si pemakainya tidak istiqamah, malah beranggapan, memakai purdah hnyalah sekadar main-main..terdapat bnyak faktor yang menyebabkan seseorang itu tidak berpurdah...hanya Allah yang tahu niat dihati kita....
*********************************************************************************


  Aku rasa, ni jela yang aku nak kupas harini. Mudah-mudahan bermanfaat, mudah-mudahan si purdah dan bakal si purdah faham betul-betul tentang etika purdah ni.

  Tolong kaji dan fahami sepenuh hati tentang purdah. Lepas tu nak pakai, pakai la. Biar kita pakai dengan ilmu penuh kat dada. Bila orang tanya nanti, takde la tersedak, terkilan. Jangan jadi nila setitik yang merosakkan susu sebelanga.

  Kerana seorang si purdah yang cacat cela berpurdah tanpa ilmu, masyarakat hukum semua si purdah yang ada depan mata.

  Pegang erat-erat pernyataan ni.

  “Bidadari dunia tidak memandang dan tidak dipandang.”

No comments:

Post a Comment