INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Wednesday, January 23, 2013

kisah kami


Assalamualaikum…
24 January 2013..bersempena maulidul rasul hari nie..nak kongsila sedikit cerite tentang purdah, aku dan sahabat baikku..hihii..

Nama kawanku nie amna arina…aku dengan bersekolah menengah yg sama..di sekolah menengah padang saujana..tingkatan 1 dulu, aku penah masuk sekolah agama, tapi sekejap je..sekolah menengah agama pulau tawar, jerantt..itulah sekolah petama aku, masa aku tingkatan satu..amna pulak, penah sekolah agama jugak..tapi die sekolah kat smka TAHAP..amna nie, sekolah kat situ..selama 1 tahun..aku mengenali amna masa tingkatan 2..tapi kami makin rapat bila kami sama2 masuk tingkatan 6..n kami sama kelas…amna ambik bahgian sains sukan time f6..aku pulak ambik ekonomi…lepas f6, amna sambung beljr kat UM…aku pulak kat UTeM tercinta…(cintala sngatkan..hihihi..)

Bermulanya kisah kami, aku amat teringin nak gie u lain, sekali amna bawak aku gie u die..berpeluangla duduk kat kolej kediaman die, selama berape2 hari…dapatla rase macam mane berada di u lain..sangat jeles tgk u die…sbb ada fakulti bahgian islam…kiranya ramaila student yang ambik bahagian agama kat sana..sbb kat u aku, cume ada bhagian teknikal..tapi, bile sembng2 dengan amna...baru aku sedar bukan kos agama je yg boleh buat org bnyak berubah…macam kat u aku pun ramai yang pakai tudung labuh, ilmu tinggi dalam bidang agama walaupun kami tak ambik bahagian agama..macam kat u amna pulak, die ceritela..yg kebnyakkan pakai tudung labuh n yg nak berubah kebnyakkan nye dri fakulti perubatan..(bakal doctor)..
sebenranya, setiap org boleh berubahkan,yg penting diri kite kene kuat untuk tempuhi ujian dan halangan yg Allah bagi kat kite,..
yg penting terus sabar dan sabar..kerana nikmatnya sangat manis..
amna sekarng dah abis beljar..tinggal konvo je lagi..aku pulak masih la beljr, lambat lagi abis..bile cuti sem aku selalu jumpe die…boring2kan..ajaklah keluar dating ape agi…jalan2 jerantut..

yang bestnya, kawan baaik ku ini akan mendirikan umah tangga tak lama lagi..semoga kamu sentiasa bahagian dan dikurniakan cahaya mata yg sentiasa mendoakan korang didunia dan akhir…wa..sangat bahagia bile, dapat tau die nak kahwin…(terasa macam nak khwin jugak)..

sabar ye siti raudhah…insya Allah, Allah telah merancang yg terbaik untukku..so kenela belajr bnyak perkara sebelum bergelar seorg isteri cerdik yang solehah..bila sampai masanya…adalah imam, chef, doctor, akauntan, peguam dan ayah yg baik kepada anak2ku..

semalam,(23 January 2013) aku dengan amna keluar jalan2 agi..amna datang ambik aku kat umah..ari nie aku keluar dengan die memakai purdah…die tak terkejut pun..sebb aku dah bgtau die aku pakai purdah..alhamdulillah, die pun turut gembira dengan perubhan yang aku lakukan…

lepas je naik kereta, amna pun ajak gie sarapan..sebab die tak sarapan agi…aku time tu, serba salah jugak, tak tau nak makan ape..sebab jarang makan kat luar..sebb tak berape pandai sngat makan dengan pakai purdah nie…dahla kedai yg kami pergi tu ramai sangat orang..aku pun oderlah..neslo ais dipagi hari dengan roti telur..amna pun order roti telur tapi dengan milo ais…mula2, amna nie nak makn nasi goring..sekali, die kata nak diet pulak…takut gemuk time kahwin…sabr je la..aku pun katala kat die, ala gemuk kan tanda bahagia..hiihihi..

time makan tu aku wat jela mcam biasa, makan dengan sopan..almaklumla bila pakai purdah memang akan bertambah sopanla..hihiihi..lame jugakla kami makan sambil borak2..sebab lame tak borak…lepas makan, tiba2 amna kata..wa, ari nie pangalaman yang cukup istimewa sbb makan n keluar dengan orang pkai purdah…pastu aku katala..ngada la ko nie amna..pastu amna kata lagi, betul ko tak perasan ke orang kat kedai semua asyik pandang ko je..termasukla orang cina kat sebelah kedai tu..pastu aku kata la…tak rase pun diorg pandang aku, mungkin sbb kusyuk sangat makan kot..hhihi..diorang semakan tgk orang pkai purdah makan..ye nak tau macam mane org pakai purdah makan kata amna la..

bagi aku dah jadi kebiasan yg mengikut sunnah tu dipandang pelik..sebab tak ramaikan yg pkai purdah..orang tak kisah pun kalau mereka melihat orang tak menutup aurat sebab bg diorg itu dah biasa lihat..itulah indah dan istimewanya orang pakai purdah nie…walaupun tak ramai yg pakai..tapi ia nya tetap istimewa…semoga aku terus kuat dan tabah untuk meneruskan memakai purdah…semoga hari2 yang berlalu, aku sentiasa berdoa akan aku memakai purdah nie hanya kerana MU YA ALLAH..kekuatan itu adalah dari MU YA ALLAH…berilah kekuatan itu kepada diri ini disaat aku lemah dan kuat YA ALLAH..

lepas kami makan, kami jalan2la..itula rutin kami..jalan2 masuk kedai, tgk2 ape yang kami suka, walaupun tak beli…sekali aku dengan amna jalan ada lelaki naik motor, semngat die tegur kami tgh jalan..pastu amna kata, ha tngok tu, ko pakai purdah sempat agi diorg tgr time naik motor..aku pun katala, bukan tgur aku ..tgor ko la, ko kan comel…hihihi..selepas tu, aku umah amna, jalan2..bile sampai umah die, rase mcm berada kat umah aki…rindu suasana waktu kecik…masa kat umah amna die ada cakap, yg akak die pun pakai purdah..terkejut jugak, sbb aku pun kenal akak die..seorg guru sekrng nie..patutla die tak kisah aku pakai purdah..lupe pulak nak cerite, kawan aku nie akan pakai tudung labuh lepas kahwin nnt..ALHAMDULILLAH…semoga azam kamu tu dapat dilakukan dengan sebaiknya..

itulah kisah kami…semoga hubungan kami sentiasa diberkati ALLAH…

No comments:

Post a Comment