INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Thursday, January 17, 2013

aku, purdah dan kampus tercinta


Aku, purdah dan kampus..

Assalamualaikum…tiba2 hari  nie nak bercerite tentang sehelai kain kecil yang tinggi martabahnya..
28.11.2012, bermula lah  perubahan dalam hidupku…niat nak pkai sebenarnye pada 26.11.2012..tapi bile nak pakai, hati cukup berdebar2, dan tidak cukup kuat pada masa tu untuk meneruskan niatku..

Pada 28.11.2012,(hari rabu)…
Aku memakai purdah ke kampus…alhamdulillah, di kampus aku masih boleh memakainye, kecuali time dalam kelas. Disebabkan, aku merupakan batch ke dua di fakulti tu, peraturan pemakaian purdah tak di kuatkuasakan macam sesetengah u lain..tapi klau kat kampus induk, mesti aku tak boleh pakai purdah..alhamdulillah, Allah telah memudahkan pemakaian purdahku…
gamba nie time, kat UTC melaka, sebelah kampus..disinilah aku selalu study, sbb klau nak stdy kat library mesti tak boleh pakai purdah..

Kali pertama menjejak kan kaki ke kampus..
Aku dan rakan2 rumah ku, sampai kampus seperti biasa..kami semua nie suka sgt datang awal ke kampus, almaklumla..nnt susah pulak nak parking kereta..malas nak berebut2 nie..selalu klau kelas pukul 8, kami dah sampai pukul 7.20…Alhamdulillah, kawan2 rumah ku cukup memahamiku..setiap kali nak pakai purdah lepas abis kelas je, diorg mesti tunggu aku..sayang sgt2 kat korang..bile sampai kampus, aku seperti menjadi tarikkan semua org..sebab kat kampus aku tu, tak de pun org pkai purdah..semua pandang pelik je..time tu aku, rase sangat takut..bile masuk kelas je, kawan2 bnyak jugakla yg terkejut..tapi mereka faham je..bnyak jugak la yang tnye sejak bile nak pakai purdah..n mcm2 la..alhamdulillah, kawan2 kelas ku faham aku, tak dela yang nak kata macam2..bnyak jugak sokongan dan kekuatan yang aku perolehi..bgi aku, ape yang orang lain nak kata kat aku, aku tak kisah, sebab kite bukan menilai sesuatu tu melalui manusia, tapi kite utamakan pandangan Allah buat kite..

Perasaanku bila pakai purdah di hari pertama..
Perasaan yang amat sukar digambarkan, biar hati sangat takut sebab takut org sekeliling tak dapat terima…tapi bile dah pakai, sangat bersyukur sebab Allah bg aku kekuatan untuk terus memakainya..bila pakai purdah, awal2 tu mmg ramai yang pandang semacam je, mcam nak makan kite nie pun ada..tapi lama2 dah pakai, pandangan yang diberikan adalah pandangan hormat..menghormati seorang perempuan yang berpurdah..walaupun aku dah lama pakai tudung labuh, perasaan yang aku rase dengan kain kecil tu adalah lebih tenang, selesa, dan selamat..nak gelak ke, nak wat muka macam mane pun, orang tak nampaka kite..tak semua orang akan rase seperti yg aku rasekan..inilah indahnya bile telah memakai sehelai kain kecil itu yang amat bermakna dalam diriku...

dengan memakai purdah ini juga lah aku semakin dapat menjaga diriku, walaupun mmg diri nie agak susah nak bercakap dengan lelaki, lepas pakai purdah lagila susah nak cakap dengan diorg..alhamdulillah, mungkin ini yang terbaik untuk aku...maaf ye kawan2, aku bukan nya sombong, tapi bile pakai purdah nie..aku rase lebih terbatas untuk berkomunikasi dengan kamu..bila yang betul2 penting je baru aku boleh bercakap dengan kamu..semoga diri ini, dapat berubah kearah yang lebih baik seperti mana tingginya martabat sehelai purdah itu..

Semoga diri ini terus kuat…Ya Allah, semoga aku terus boleh memakai di kampus yg ku sayang..

No comments:

Post a Comment