INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Friday, May 17, 2013

JANGAN GIVE UP

assalamualaikum . . Bismillah . . Dengan lafaz bismillah pembuka bicara ku hari nie..alhamdulillah diizinkan Allah masih hidup dimuka bumi Allah..

kadang2 kite selalu give up dengan ape yang kite lakukan kan...sebab bukan semua yang kite lakukan kite akan dapat seperti yang kite impikan..so, kite jangan lah mudah berputus asa dengan setiap ape yang kite lakukan...Allah pasti lebih mengetahui ape yang terbaik buat kite semua...marilah kite ambil beberape pengajaran berdasarkan kisah2 nabi2 terdahulu yang tidak pernah GIVE UP...


Nabi Muhammad s.a.w. tidak pernah GIVE UP sampai akhir hayat sebarkan Islam di muka bumi dan dakwah pemerintah Mekah dan serata negeri.

Nabi Musa a.s. tidak pernah GIVE UP ajak Firaun tunduk patuh kepada Allah hingga dikejar terbelah laut.

Nabi Yunus a.s. tidak pernah GIVE UP berharap pada Allah hatta tenggelam ke dasar laut yang paling dalam pun hati masih bersuara memohon ampun dan bersandar pada Tuhan.

Nabi Isa a.s. tidak pernah GIVE UP menyeru kaumnya sehingga Allah uji dengan ugutan bunuh dan salib secara beramai2 oleh masyarakatnya ketika itu sehingga Allah angkat baginda ke langit dan akan turun lagi di hari sebelum kiamat untuk terus menyeru manusia ke arah kebenaran. Tak henti-henti!

Nabi Yahya dibunuh suruhan Raja Hirodus yang telah membunuh ramai nabi sebelumnya malahan Nabi Zakaria ayahnya juga digergaji ketika bersembunyi di sebalik batang pokok yang besar. Mereka tidak pernah GIVE UP menyeru kepada akidah yang benar sampai mati!

Mereka ini Nabi2 Allah. Mereka ini manusia. Mereka ini rakyat.
Mereka menentang pemimpin2 yang zalim dan kejam pada zamannya.
Tentang dengan hikmah dan keberanian.

Jika mereka as rakyat pun TAK GIVE UP untuk tegakkan kebenaran sampai akhir.
Kenapa kita juga as rakyat nak rasa GIVE UP?

Sampai mati pun jangan GIVE UP.

No comments:

Post a Comment