INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Tuesday, February 19, 2013

KETIKA ALLAH LAFAZKAN SAYANG UNTUK KITA


Biasanya, jika kita disayangi seseorang kita pasti dapat apa yang kita hajati daripadanya. Biasanya jika kita disakiti sesorang, bermakna orang itu tidak lagi menyayangi kita.

Kita hendak yang itu tapi tak kesampaian – kita kecewa

Kita mahukan yang itu tapi dapat yang ini – kita marah

Semuanya hanya berkisar apa yang kita hendak, dalam masa yang sama kita tak terfikir apa yang kita perlukan. “hendak” itu barangkali datangnya dari nafsu tetapi “perlu” itu adalah satu tuntutan.

Ada kebaikkan yang datangnya dari jalan kemanisan. Itu lumrah. Ada orang mendapat duit yang banyak tanpa perlu bekerja keras, ada orang berlainan pula jalannya. Dia bekerja keras tetapi pulangannya hanya sdikit, tapi dia tetap beroleh duit. Walaupun jalan datangnya yang pelbagai, namun matlamatnya tetap sama iaitu untuk mendapatkan duit.

Adakala, kebaikkan itu datang dari jalan kesakitan, kebahagiaan itu muncul daripada sebuah penderitaan. Cumanya ramai yang tidak sempat sampai kepada fatrah kebahagiaan akibat gugur di pertengahan jalan kesakitan, sedangkan jika ia bertahan sedikit masa lagi ia boleh mencapai kebahagiaan yang diinginkan.

Adakah tidak mustahil jika ALLAH sayangkan seseorang itu lalu ditimpakan sedikit kesusahan? Kita seringkali tidak terdengar, acapkali ALLAH taala berbisik begini:

“Sabarlah wahai hamba-Ku, sedikit masa lagi engkau akan bahagia...”

No comments:

Post a Comment