INDAH KATA


"Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."(surah Al-Ahzab ayat 35)

Monday, June 20, 2011

Nasihat Nabi Adam a.s.




Nabi Adam a.s. berkata:

1) Janganlah kamu berpuas hati dengan dunia, aku telah berpuas hati dengan syurga yang di dalamnya terdapat kehidupan yang kekal, akan tetapi ALLAH SWT tidak menyukainya, maka aku telah dikeluarkan dari dalamnya..

2) Janganlah kamu berbuat sesuatu atas kehendak isterimu. Aku telah menuruti keinginan isteriku, iaitu memakan buah khuldi dan sebab itu aku menderhakai ALLAH SWT..

3) Berfikirlah dahulu sebelum kamu berbuat sesuatu. Jika dahulu aku memikirkan tentang akibat perbuatanku, tentu aku tidak akan menyesal di hari kemudian..

4) Janganlah kamu melakukan sesuatu perbuatan yang kamu merasa ragu atasnya. Ketika aku memakan buah khuldi, aku pun merasa ragu. Namun kerana tidak berhati-hati, maka aku telah menyesal..

5) Bermusyawarahlah mengenai hal-hal yang penting. Jika dahulu aku bermusyawarah dengan para Malaikat, tentu aku tidak mengalami kesulitan..

No comments:

Post a Comment